-->

أخـر المقالات

الثلاثاء، 1 مارس 2016

امتحان البنك الاهلي في الامديست

-#-#
بنسبة 100 % ده كان الامتحان وده اللى هيجى زيه بالظبط للناس اللى هتمتحن .. هشرحلكوا كل حاجة بالتفصيل حصلت ..

فى كام حاجة لازم تفهموها :-

- روح فورمال دى اهم حاجة ( لكن شعر ودقن مش بيبصوا عليه عشان ده test مش interview )

- اول ما توصل بتدخل تقعد تستنى حبة على ما حد يجى يخدك ويوديك اودة تانية تستنى فيها حبة وواحدة او واحد بيتابعوا معاكوا ..

-بيسألوك فى الاول حد موجود تقديره مقبول ولا لأ ،،،،  وحد ليه قرايب موجودين شغالين هنا دلوقتى ولا لأ مش على المعاش يعنى ... لو جايب مقبول ونفس الكلام لو ليك قرايب بيخدوك على جمب وبيتكلموا معاك وياما بتمتحن يا اما لأ معرفش ..

-بعد كده بتتحرك ل اودة ال lap وبتدخل كل واحد بيقعد على جهاز لوحده بتعدى عليك بورقة كده بتدور فيها على اسمك وبتمضى جمبها .. وبعدها بيسيبوا لكل واحد ورقة فيها user name و passward و code بتاع حاجة كده وهى هتشرح تعمل ايه وتدخل ازاى .. وبس وبتقول طلع موبايلك اقفله هو وبطاقتك حطهم جمب الكى بورد ..

- بعد كده بتبدأ او يبدأ يشرحلك الموضوع على ال board وبيقولك قبل ما تبدأ اشتغل ازاى تعمل sign in وكده وبعدها بتدخل على صفحة  بتكتب فيها اسمك ورقم موبايلك وايميلك ورقم بطاقتك بعدها تدوس save وتبدأ بعد كده الامتحان ..

-الامتحان كله انجلش عبارة عن 44 او 45 سؤال انت وحظك ومفيش  امتحانه زى حد ومفيش حد بيبقى عارف ايه الامتحان عشان متدورش وتحاول تتعب نفسك هو من oxford وكله لازم ب account ومحدش هيعرف يدخل لانه مش free تمام ..

- ال 45 او 44 سؤال دول كلهم choose ما عدا فى سؤال ممكن يجيلك او ميجيش انت وحظك انا بالنسبة لى جالى بيبقى complete بس حروف جر كان حلو الحمدلله وبعد كده ال lisitning ...

الموضوع كله هيمشى معاك بدايته اسئلة كلمات وجرامر وانت وحظك بتعتمد على انك كويس فى كده ولا لأ ملهاش مقياس الا انت مستواك عامل ازاى فيهم وبس .. بعد كده هتدخل على سؤال محادثة ما بين 2 ويديك على كل محادثة سؤال ده سؤال بسيط اوى وسهل بس عاوز تركيز .. وبعد كده بتيجى اسئلة ال lisiting وكانت كويسة برضو بس عاوزة تركيز ونصيحة اقرأ السؤال الأول وافهمه وافهم الاختيارات بتاعته وبعدها شغل واسمع عشام تجاوب على طول .. بيبقى ليك مرتين بس تسمع الواحدة هما بيبقوا 14 او 15 تقريبا اكتر واحدة بتبقى حوالى 1 و 30 ثانية ..

بس يا جماعة وبعدها بتوصل لاخر المتحان بتدوس close the window وبتقول انا خلصت وبتستنى لحد ما حد يجيلك ويقومك تاخد بطاقتك وموبايلك وبس على كده ...

قولت افهم الناس بالتفصيل الممل اللى بيحصل عشان بس محدش يحتار .. فاللى تقدر تعمله تمرن نفسك على ال lisiting وتحل عليه وتذاكر قواعد جرامر على قد ما تقدر بس لانه فى الاول وفى الاخر هى عملية توفيق من عند ربنا ...وده كلام استاذه محترمة بردو عن الامتحان
بنات و شباب السلام عليكم
انا لسه راجعه من التيست بتاع البنك الاهلي في اميدست قلت اكتبلكم علي طول قبل م انسي.
كان معادي الساعه ٩ فضلنا قاعدين لحد م واحده جاتلنا و دخلتنا اوضه كده فبها كمبيوترات كتيير و فهمتنا كل حاجه و شرحت هنعمل ايه
بي البنات اللي كانت لابسه جينز مشتهم!! و قالت ان دي الرولز و المفروض نلبس كعب بي اللي كانو لابسين باليرينا خلتهم يمتحنو و الولاد لازم بدله كامله حتي قالت لو قميص و بنطلون لاااا
بدأنا الساعه 10 خلصنا 11 الامتحان ساعه واحده 45 سؤال
اول حاجه جرامر ،choose سهل جدا كان في حجات مبني للمجهول و used to
محادثه بين شخصين و يقلك شخص منهم يقصد ايه بكلامو اختيارات بردو
بعد كزا قطعه و فبها كلمات ناقصه سهل جدا بردو الكلمات الناقصه كانت زي  she since and all what كدا يعني
بعد كدا بتاع 15 سؤال ليسيننج بتسمع المحادثه و تختار الاجابه بتاعه السوال المكتوب و ممكن تعيد المحادثه مره كمان يعني تسمعها مرتين
بالنسبالي اصعب حاجه كانت الليسيننج هي بس عابزه تركيز شويه و تقرأ السؤال قبل م تسمع
حولوا تنجزو اووووي في الجزء الاول من الامتحان هو سهل بي عشان تسيبو وقت لليسينج
انا اخر ٥ اسأله كروتهم جدا لان الوقت كان هيخلص لان في الجرامر و كدا خدت وقت ابقي عارفه الاجابه و اعد افكر لاا انجزو!!
دا اللب فاكراه دلوقتي لو افتكرت حاجه تانيه هزودها علي البوست:)))
  اه! و لو accepted الرد ب. Message. من ٣ لي ٦  شهور:)
يا جماعه في ناس جالها choose جرامر و اللي هي يقصدو ايه بكلامهم و بدل القطعه اللي تكمل انت كلماتها جيه بدلها listening يعني اسئلة الليسينج بزل 15 مثلا بقو 25  نماذج مختلفه مش كله نفس الاسئله
راجع الموقع ده
http://www.oxfordonlineenglish.com/english-level-test

تحديث 18/4/2016
بعد الصلاة على رسول الله ،، صل الله عليه وسلم
الامتحان النهارده كالتالى ،، اللى هو اول امتحان للبنك الاهلى
اللى بيروح بدرى او بيروح متأخر بيخش مع الجروب اللى عليه الدور بس افضل تروح ف ميعادك للتنظيم
بتخش القاعه بيسلمك يوزر وباسورد دا هيعرفك ازاى تدخلهم على موقع اكسفورد
http://www.oxfordonlineenglish.com
كله انجليزى عباره عن 42 سؤال او 43 انت وحظك ف زمن 60 دقيقه
اول 30 اختيارى لجروف جر وتكملة صيغ أسئله وقواعد ،، وكل امتحان عامة بيختلف عن اللى جمبه يعنى ممكن واحد يكون عنده قواعد اكتر من التانى وهكذا
عندك سؤال اكمل 5 نقاط فى قطعه خمس سطور تقريبا هتلاقى فيهم حروف جر حاول تفهم القطعه عشان تعرف تكمل .
وبعده علطول اخر 12 ليسننج زى ده http://www.oxfordonlineenglish.com/listening
هتقرأ السؤال الاول وتفهمه عشان لما تسمع القطعه تعرف تطلع المطلوب انت اللى بتعملها تشغيل للاستماع بنفسك
كل ده ال اتش ار هتفهمولكوا قبل ما تبدأو ،، كله يروح فورمال ومعاه بطاقته وميكنش خريج 2011 او 2010 حديثى التخرج بس
ان شاء الله الوقت كافى متقلقوش اول 20 سؤال هتلاقيهم ف اللذيذ تنجزهم ف اسرع وقت عشان تلاقى وقت لليسننج عشان اللى الوقت بيفوت منه بيسرع ف الليسننج ومش بيركز اوى
التوفيق يا شباب
لو مكتوبلك رزق ف البنك هتخشوا لو حتى مدير البنك مش عايزك والعكس كذلك ،، اعمل اللى عليك واسعى وربنا معاكو
اللى عايز يستفسر عن اى حاجه انا متاح يكلمنى عالخاص
-#-# -#-#

63 تعليقات على " امتحان البنك الاهلي في الامديست "

طيب امتحان التجمع برده كله انجليش

طيب معلش البنات تلبس فورمال ازاى

بالنسبة للدقن متاكدين ولا اية عشان امتحانى بكرة
وانا زاكرت امتحان نموذج ٥٠ والجرامر كدة كويس ولا اذاكر حاجة تانية

1-تلبس فورمال
2-الامتحان على الكمبيوتر من40 الى45سؤال
3-من الانواع محادثات كل محادثه عليها سؤال اختر
4-النوع الثانى قطعه المطلوب تكمل الفارغات دى بدون خيارات
5-النوع الثالث استماع وكل سوال عليه سؤال او اثنين اختر
ملحوظه كل الامتحانات فى بتخلف من شخص لاخر من حيث المضون وليس شكل الامتحان
وزمن الامتحان ساعه و10دقائق ال10 دقائق مخصصه لقفل الصفحه
ربنا يوفق الجميع

الامتحانات حلوه متخافوش

مسموح باستخدام الألة الحاسبة
ياريت اللى يعرفنا يفدنا يا جماعة

لو حد رايح فى اسكندريه يوم ٢٤/٤ يقول

طب معلش ممكن تقولنا نذاكر ايه بالظبط؟

لو سمحت انا كنت في 2014 امتحنت في دار البنك الاهلي حاجه كده زي نموذج 50 ودلوقتي بعتولي مسج يوم 28/4/2016 في الاميدست انا كده أذاكر ايه ويبقي شكل الامتحان الا هو علي الكمبيوتر ولا ايه بالظبط بس ياريت حد يرد عليا بليييييييز

أزال المؤلف هذا التعليق. - Clear
أزال المؤلف هذا التعليق. - Clear

انا جالى مسج بس انا 2011 اروح ولا لا

لو سمحت ياجماعه انا من دمياط والباص محطته فى القللى اوصل لمكان البنك الاهلى اللى فىالايميدست ازاى؟

طيب هل فى حاجه من اللى فى الموقع بتاع اوكسفورد
جه فى الامتحان

Kindly show for test@ NBE building 70 st 5th settlement new cairo banking district @1.30 pm on Tuesday 3-5-2016,Dress code formal. ده نص الرسالة يا شباب حد يعرف العنوان ده فين

العنوان ده في التجمع الخامس بعد المستشفي الجوي في مبنيين للبنك الاهلي هناك بس لما تسال هتلاقي البنك اللي فيهtest معروف

الناس اللى عندها فيرست ولكل واحد بيبعتلى Inbox عاوز الفايلات نظرا للضغط الشديد ع وبجد مش لاحق ابعت للناس كلها
الامتحان 45 سؤال وممكن يبقى 42 دا عادى وممكن يزيد ل 47 عادى برضوا :)
الامتحان كله Choose سؤاء اذا كان Vocabulary , listing , dialogue
ما عدا قطعة بتيجى فيها 7 فراغات انت بتكملها بكلمات سهلة وبسيطة من دماغك
ال listing سهل وواضح ومسموحلك تسمع كل قطعة مرتين فى قطع هتلاقى الاجابة واضحة وصريحة وفى قطع هتضطر انك تسمعها مرتين
الامتحان مدته ساعة وفى 10 دقايق علشان السيستم ميقفلش عليك
اول حاجة لينك فايل حروف الجر
https://www.facebook.com/download/preview/602252556610692
ثانى حاجة لينك فايل الجرامر
https://www.facebook.com/download/preview/940206969411094
دول تنزلهم على ال PC
طريقة المذاكرة للى تايه او اللى مش عارف يبدأ ازاى ومنين
اول حاجة
تدخل على اللينك دا
http://www.oxfordonlineenglish.com/free-english-listening-lessons
تذاكر listing لحد لما تزهق
بعد كدا تخش على اللينك دا وتدخل تعمل تيست على اللى انت ذاكرته وتشوف هتجيب كام من 24
http://www.oxfordonlineenglish.com/listening
تانى حاجة بقى الفايلات اللى فوق
تذاكر الفايل بتاع حروف الجر وبعد كدا تخش تعمل تيست هنا وتشوف هتجيب كام من 40
http://www.oxfordonlineenglish.com/english-level-test/vocabulary
بعد كدا تذاكر الجرامر من الفايلات وتخش تعمل تيست ع اللينك دا وتشوف هتعمل score كام
http://www.oxfordonlineenglish.com/english-level-test/grammar
بعد كدا تذاكر reading من اللينك دا
http://www.oxfordonlineenglish.com/free-english-reading-lessons
وبعد كدا تعمل تيست من اللينك دا
http://www.oxfordonlineenglish.com/english-level-test/reading
افتكروا ان اوكسفورد مهم جدا لان البنك اصلا متعاقد معاه للأمتحان
يعنى الاسئلة اه مختلفة بس تحس ان الافكار متشابهة
قطعة أكمل انت بتكملها من دماغك بكلمة واحدة بس
ولما تركز فى حروف الجر هتساعدك فى القطعة دى قوى
اى حد عنده استفسار بعد كدا بخصوص First انا تحت امره
بالتوفيق للجميع :)

أزال المؤلف هذا التعليق. - Clear

لو انا بطاقتى منتهية هيكون فى مشكلة ولا عادى ؟؟

لو انا بطاقتى منتهية هيكون فى مشكلة ولا عادى ؟؟

لو سمحت خرجين غير التجارة اداب امتحان برودا كدا وظيفة كلموني اداري داخل بنك في فرع الكورنيش

لو سمحت انا جالى رسالة انى همتحن الامتحان التانى حد يعرف الامتحان التانى ده بيبقى عارة عن ايه

انا عندي امتحان يوم الأربعاء في التجمع . ممكن حد يفهمني اكتر

هو ممكن لو حد جاوب اكتر الاسئله غلط ممكن البرنامج يكتفى و يخلص الامتحان مع ان الوقت لسه مخلصش اصل انا امتحانى كان ٤٠ سؤال بس دا عادى ولا كده فى حاجه غلط

ايوه طيب بالنسبه للناس اللي امتحنت الليفيل التاني عباره عن ايه؟؟

ايوه طيب بالنسبه للناس اللي امتحنت الليفيل التاني عباره عن ايه؟؟

يا جدعان محدش يسحل نفسه فى مذكره كتير الجرامر فى الامتحان قليل اوى الامتحان عايز حد بيفهم انجلش كويس مش اكتر و ربنا يوفقنا كلنا

طب في حاجة بخصوص second test لوسمحتم افيدونى

طب في حاجة بخصوص second test لوسمحتم افيدونى

لوسمحتوا انا كان جايلي اعمل اختبار بس انا مروحتش في الميعاد المحدد ينفع اروح تاني ولا كدا انتهت

اي حق عندة اي معلومة عن امتحان البنك في التجمع الخامس

ارجوك ممكن تقدر تقولي اي معلومة عن الامتحان هناك

طايب بالنسبه للامتحان بتاع التجمع الخامس الى هو تاتى مرة فى اى اخبار عنه

طايب بالنسبه للامتحان بتاع التجمع الخامس الى هو تاتى مرة فى اى اخبار عنه

لوسمحتوا حد يرد عليا دفعة٢٠١٠ تروح ولا لأ انا جالى رسالة بميعاد الاختبار

لو سمحت لو روحت الامتحان كان عباره عن ايه ؟

لو سمحت انا حقوق وبعتولي رساله ان امتحاني يوم 22 والنهارده 24 وانا للأسف ماشفتش الرساله غير دلوقتي يا تري اروح بكره ولا كده خلاص مش هينفع اروح والامتحان اللي انت شرحته ده اللي هيمتحنوه لحقوق

لو سمحت انا حقوق وبعتولي رساله ان امتحاني يوم 22 والنهارده 24 وانا للأسف ماشفتش الرساله غير دلوقتي يا تري اروح بكره ولا كده خلاص مش هينفع اروح والامتحان اللي انت شرحته ده اللي هيمتحنوه لحقوق

بعد اذنكوا يا جماعه انا وصلتنى رساله بميعاد اختبار يوم 1-6-2016 انا خريج حقوق وواضح من كلام بعضكم ان الاختبار الثانى ده عباره عن ارقام وحسابات يعنى لخريجين تجارة حقوق ايه دورها فى الموضوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو الرد

انا باردو دفعة 2010 وهرووح ربنا يكرم

انا باردو دفعة 2010 وهرووح ربنا يكرم

طيب هو تجاره عربي بيمتحنوا انجلش برضه؟؟؟؟

السلام عليكم . انا دفعة 2010 وجالى رسالة على الموبايل . يوم 16/6 زمايلى اللى فى دفعة 2010 سمحوا لهم بالدخول ولا لاء ؟ ارجو الرد . وكل سنه وانتم طيبين

طب انا كان جالي امتحان في التجمع في شهر 3 ومكنتش روحت بسبب ظروف عندي
وجالي مسج دلوقتي لامتحان يوم التلات الجاي في الامديست. اورح عادي ولا مش هيدخلوني عشان مروحتش امتحان التجمع

البوست دا مجمع فيه كل حاجه تخص امتحانات و انترفيوهات البنك الاهلي من أول امتحان لحد انترفيو التكنيكال عشان الناس اللي بتسأل نفس الاسئله مليون مره , البوست مجمع مجهود و تعب ناس كتير انا بس جمعتهم في بوست واحد عشان يبقي شامل كل حاجه والناس متوهش لأن البوستات و الملفات كتير جدااا :D

أولا: أول امتحان و دا بيبقي عباره عن انجليزي بسسسس:

الامتحان 45 سؤال وممكن يبقى 42 دا عادى وممكن ل 47 عادى برضوا
الامتحان كله Choose سؤاء اذا كان Vocabulary , listening , dialogue
ما عدا قطعة بتيجى فيها 7 فراغات انت بتكملها بكلمات سهلة وبسيطة من دماغك
ال listening سهل وواضح ومسموحلك تسمع كل قطعة مرتين فى قطع هتلاقى الاجابة واضحة وصريحة وفى قطع هتضطر انك تسمعها مرتين
الامتحان مدته ساعة وفى 10 دقايق علشان السيستم ميقفلش عليك
اول حاجة لينك فايل حروف الجر
https://www.facebook.com/download/preview/602252556610692
ثانى حاجة لينك فايل الجرامر
https://www.facebook.com/download/preview/940206969411094
دول تنزلهم على ال PC
طريقة المذاكرة للى تايه او اللى مش عارف يبدأ ازاى ومنين
اول حاجة
تدخل على اللينك دا
http://www.oxfordonlineenglish.com/free-english-listening...
تذاكر listing لحد لما تزهق
بعد كدا تخش على اللينك دا وتدخل تعمل تيست على اللى انت ذاكرته وتشوف هتجيب كام من 24
http://www.oxfordonlineenglish.com/listening
تانى حاجة بقى الفايلات اللى فوق
تذاكر الفايل بتاع حروف الجر وبعد كدا تخش تعمل تيست هنا وتشوف هتجيب كام من 40
http://www.oxfordonlineenglish.com/english.../vocabulary
بعد كدا تذاكر الجرامر من الفايلات وتخش تعمل تيست ع اللينك دا وتشوف هتعمل score كام
http://www.oxfordonlineenglish.com/english-level.../grammar
افتكروا ان اوكسفورد مهم جدا
يعنى الاسئلة اه مختلفة
قطعة أكمل انت بتكملها من دماغك بكلمة واحدة بس
ولما تركز فى حروف الجر هتساعدك فى القطعة دى قوى

تاني امتحان و دا عباره عن IQ و الFamily tree تعرفوها زي اسمكوا , بمعني حماك , حماتك , بنت اختك و هكذا .. السؤال فيها بيجي كالاتي مثلا:
Daughter to mother is to Cousin to..........
اجابه السؤال دا بتبقي Aunt و هكذا , و هتلاقوا فيه صور انا رافعها في البوست بالFamily Tree
بعد ما تحفظ الFamily Tree لو عاوز حاجه تتدرب عليها عشان الموضوع يثبت ممكن تدربوا من هنا :http://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=3355

بقيت الامتحان التاني بيبقي عباره عن 3 مسائل للNut و الBolt هتلاقوهم في صور البوست , المسائل دي بتيجي بالنص , يعني تعرفها زي إسمك برده ..

أخر حاجه في الامتحان بيبقي عباره عن اشكال هندسيه , بمعني انه بيقولك ارسم كذا و كذا و في الاخر هيقولك الشكل اللي طلع معاك ايه , الاشكال ساعات بتبقي يانضاره ياإشاره مرور , فلازم تبقوا عارفين الاشكال الهندسيه معناها ايه بالانجلش و هتلاقوها برده في صور البوست ..
و الفيديو دا فيه شكل الامتحان بيجي ازاي و فيه شكل اسئله الرسم برده بتيجي ازاي :https://www.youtube.com/watch?v=o8BHgmQrFig

خلصنا من الامتحانات :D

نيجي لأول انترفيو وهوا بيبقي شخصي شويه و بيبقي انجلش و عربي , لكن لازم تعملوا حسابكوا لأي تغيير يعني تبقوا داخلين الانترفيو عارفين اللي هتقولوه عربي و انجلش , يعني هتتسأل الاول عرف نفسك , تعرف ايه عن البنك الاهلي , موقف صعب عدي عليك و حليته ازاي , نقط ضعفك و قوتك , اختارك انتا عن بقيت الناس ليه , هتقدم ايه للبنك الاهلي و البنك الاهلي بيقدملك ايه , و البنك الاهلي بيمثلك ايه .. دي تقريبا كل الاسئله عن اول انترفيو .. هتلاقوا برده صوره انا رافعها في البوست فيها 3 أسئله مهمين عن اول انترفيو

خلصنا من أول انترفيو , تيجي لأخر انترفيو وهوا التكنيكال و دا شارحه بالتفصيل الاستاذ أحمد البكري الله يباركله هتلاقوا لينك البوست بتاعه من هنا :https://www.facebook.com/groups/BankAhliyouth/permalink/838998189567442/

بعد ما تخلص التكنيكال هيقولك هنرد عليك بعد أسبوع , وفيه ناس بتاخد جواب الميديكال بعد التكنيكال علي طول , كلها أرزاق :D

دا كل اللي قدرت أجمعه عن الامتحانات و الانترفيوهات و الله الموفق و المستعان :)

انا امتحنت في الاميدست يوم 19/6/2016 و جالى مسج تانى في الامديست بردو بس العنوان مختلف يوم 28/6 دا نفس الامتحان ولا الامتحان ال 2

لو سمحت انا امتحنت يوم 18/6 في الامديست و جالى انهرده مسج تانى امتحن بردو في الامديست بس فرع تتنى هو كده هيبقي انجليزى بردو ولا الامتحان ال 2
و شكرا ��

انا رايح امتحن يوم الاحد في الامديست لو حد عارف اروح ازي او اركب ايه يقولي لو سمحتم

انا كان عندي ظروف سفر ف الميعاد اللي اتبعت لي ...ازاي اقدم تاني؟؟؟؟

الفورمال بيبقى ازاى

يارجاله انا جاى رساله بممعاد
الامتحان فى المهندسين يوم الثلاثاء بعد شم النسيم ومروحتش ينفع اروح تانى

ممكن عنوان البنك الأهلي اللي في التجمع الخامس

طب انا امتحنت في الامديست قبل العيد
بس محدش رد عليا لغاية دلوقتى
ممكن اعرف دة طبيعى ولا انا كدة rejected

لو سمحت انا عاوز اعرف العنوان بالتفصيل اللى فى القاهرة الجديدة شارع 70 منطقة البنوك ؟؟؟ ارجو الرد لان امتحانى بكرة

وانا نفس الكلام برضو 2011 وجالى ماسج بس كدا كدا رايح وربنا يسهل بس لو حد يفيدنا فى الموضوع ده يكون مشكور

ممكن تقولى العنوان لانى عندى امتحان فى شهر 3 وانا من اسكندرية

يا جماعه اللي فاتوووو معاد اللي امتحان ايه الحل

ممكن حد يكلمنا عن الامتحان اليومين دول بقا عامل ازاى

ممكن معلومات عن الامتحانات ف شهر سبتمبر 2018
وجزاك الله كل خير

ممكن معلومات عن الامتحانات ف شهر سبتمبر 2018
وجزاك الله كل خير

ممكن حد يكلمنا عن الامتحان اليومين دول بقا عامل ازاى